Info-blad utgivet av Bibliotekstjänst Glöm orden och starta filmen av Christina Claesson
|
|
Att lyssna till en muntlig berättelse, en story, är som att se film på bio. Man sjunker in i ett drömlikt tillstånd, vakenlivets tid och rum kommer i skymundan och efteråt är det som att återvända från en resa i en annan värld. De andra åhörarna finns där runt omkring, med sina stödjande eller störande reaktioner. Alla upplever filmen tillsammans och de andras skratt eller suckar och gråt (eller störande prassel) påverkar även ens egen upplevelse. Det finns tre stora skillnader mellan film och muntlig berättelse.
Den muntliga berättelsen behöver ingen teknisk apparatur. Berättaren
har hela filmrummet i huvudet och filmduken finns i lyssnarnas huvud.
Det är lätt bagage att turnera med! Varför ta filmen som exempel? Varför inte böcker? Berättelser
är väl ord, liksom böcker? Den muntliga berättelsen ska trollbinda publiken och skapa detta
magiska rum som ställer den vanliga verkligheten i bakgrunden. Det
är målet. Det är inte alltid det lyckas. Då kan
man tänka igenom de fem grundläggande aspekterna på berättandet,
som tillsammans ska samverka för att skapa magin: berättelsen,
berättaren, framförandet, publiken och situationen. Berättelsen Men en sak är viktig: det måste vara möjligt för
lyssnarna att hänga med, att följa tråden. Man kan ju
inte som i en bok bläddra tillbaka och titta efter. Därför
måste det finnas en dynamik som gör att uppmärksamheten
upprätthålles. Det måste finnas en logik som följer
de regler man stakar upp för berättelsen. (T ex har spökhistorier
en annan logik än förklaringssägnen.) Det måste finnas
ett slut, där upplevelsen känns fullbordad, och för att
ett slut ska uppstå måste det finnas en början där
historien och personerna presenteras och där vår nyfikenhet
väcks. Jämför t ex med en dikt, som mera kan bestå av häftiga
ord eller fantasieggande associationer, men där man inte behöver
ha ett händelse- och tidsförlopp. (En kompis till mig brukar
skoja om att en dikt är när man inte vet om man behöver
vända sida. I en berättelse ska man definitivt känna när
man vill vända sida, och man känner också när det
inte behövs längre - det är slut.) Slutet är inte bara en formalitet. Slutet är en funktion av
början. Det binder samman alla de nyfikenhetstriggare som berättaren
har presenterat innan. Det är lika viktigt som slutackordet i en
sång. Hjärnan har funnit struktur och är nöjd (även
om den kanske längtar efter mer). Man kan också frestas att försöka behålla just
de ord som finns på pappret, i synnerhet om man skrivit dem själv
och slitit hårt med att finna dem. Ångesten att glömma
bort de fina formuleringarna kan öka nervositeten och skapa bundenhet
och stelhet. Vill man göra sin egen story är det klokt att inte skriva ner
den som en novell. Gör gärna korta anteckningar, ungefär
som i recept till en maträtt. Eller rita. Eller - allra helst - tala
fram berättelsen genom att berätta den för allt och alla
som kommer i din väg. Hunden är bra för den har oändligt
tålamod och är en god lyssnare. Vänner och familjemedlemmar
är också bra, ifall de är intresserade och orkar med dig.
Banda in på mobilen är jättebra. Själv har jag märkt att min hund är alltför okritisk.
Hon älskar allt jag säger och det är förstås
bra för självkänslan. Men ännu bättre är
någon som kan ge ett mera genomtänkt gensvar. Jag har en kompis som bor nere i byn. En gång i veckan går
vi samtidigt hemifrån och möts halvvägs, i skogen. Vi
hälsar på varandra men får inte yttra ett ord. Vi promenerar
en timme och under den tiden får vi endast yttra oss när vi
berättar en historia för den andra. Var och en bestämmer
själv när det är dags och var det är lämpligt.
Vi håller tyst med muntligt gensvar, går vidare och funderar
på vad vi hört. Det fina med denna muntliga inarbetning är att man slipper problemet
med memorering. När det är dags att berätta för en
ny grupp av åhörare tittar jag på den inre filmen och
beskriver vad jag ser. Berättaren Så snart vi är med om något anmärkningsvärt,
glädjande eller sorgligt, eller bara lite ovanligt, då söker
vi efter någon att berätta det för. Hur svårt är
det inte att bevara en smaskig hemlighet! Man nästan spricker av
längtan att få berätta. Vanligt skvaller kanske inte sker
så mycket av illvilja och avund som man ofta tror. Det kanske mest
är berättarbehovet som pockar! Berättandet finns alltså där, precis som nattens drömmar,
men vi är inte vana att betrakta det som en konstart. Vi kommenterar
inte varandras stories så som vi kommenterar en oljemålning
eller en ny låt. Vi analyserar sällan berättelser på
samma sätt som vi diskuterar filmer. Alla har alltså förutsättningen att berätta. Vad
är det då som gör att somliga utmärker sig som berättare
i andras ögon? Jo framför allt att de alltid har berättat.
Det kan man inte upprepa ofta nog: enda sättet att lära sig
att berätta är att berätta. Eftersom berättandet är
ett samspel med lyssnare går det inte att tänka ut hemma i
tysthet. Man måste göra det. Det är som att försöka spela schack med sig själv.
Det går inte. De enda partier som fungerar är de reellt genomspelade.
Man riskerar att förlora förstås. Det är en risk
man måste ta för att få chansen att vinna. Det är också som kärleken. Du kan sitta hemma och formulera
det mest fantastiska kärleksbrev till din drömda kärlek.
Med fyndiga citat, vackra rim, underbara metaforer. Allt det där
tjänar ingenting till förrän du tar dig modet att visa
fram brevet till din älskade, och du står där med skälvande
ångest och oro för att bli avvisad, kanske utskrattad. Eller
mottagen, och älskad. Det är samma med berättelser. Man måste göra det
för att kunna göra det. De som vi betraktar som "födda
berättare" kanske mest hade turen att bli lyssnade till som
små? Och uppskattade för sina tankar? Berömda för
sina infall? Och lärde sig tidigt att njuta av situationen. Vad är det då som hindrar folk att tro sig om att kunna berätta?
Skälen är många: Jag har svag röst. Jag är så
blyg. Jag talar dialekt. Jag kan inte komma ihåg slutet. Jag tycker
det är pinsamt när folk tittar på mig. Jag blir så
nervös. Jag är rädd för att ingen ska orka lyssna
till slut. Folk kommer att tro att jag mallar mig. O s v. De flesta invändningarna kan mötas på samma sätt:
Den största kvalitén som berättare är att man är
sig själv. Framförandet I början, när jag tog mina första steg som offentlig berättare,
brukade jag ha på mig en vacker sammetskavaj som en kompis skaffat
i Oman. Den var väl inte direkt Tusen-och-en-natt, men snudd på.
Den annonserade Saga och Fantasi in i minsta stygn. Det var ingen tvekan
om vad publiken borde förvänta sig - i alla fall ingen statistisk
bearbetning av viltstaketens effektivitet mot klockgrodans vandringar.
Den tjänade sitt syfte i ett år ungefär. Sedan behövde
jag inte den yttre rollen att ikläda mig. Numera ser jag bara till att vara lagom snyggt klädd (av respekt
för publiken) och ha på mig det som känns bekvämt.
Jag vill ha på mig sånt som inte var och varannan i publiken
har, och undviker iögonfallande varumärken. Det får inte
finnas något i klädseln att oroa sig för. Inga behåband
eller byxor som kasar ner. Inga linningar som glipar, knappar som spänner
eller skor som knarrar. Ska jag sitta ner tar jag inte kort kjol på.
Jag undviker allt för iögonfallande smycken (särskilt ringar)
eller privata attribut. Är det på kvällen eller i artificiellt
ljus sminkar jag mig lite extra för att framhäva ögon och
mun, så att mitt ansikte syns tydligare. Jag äter inte tunga måltider timmarna före. I kombination
med magnerver kan resultatet bli förödande. Jag dricker lite
extra vatten för röstens skull och ser till att gå på
toaletten alldeles före föreställningen. Självklart
dricker man inte alkohol innan. Tar man dryck med på scenen ska
den vara kolsyrefri. Jag värmer upp rösten genom att sjunga lite nätt för
mig själv i bilen. Jag gör en avslappningsövning (i mitt
fall qi gong) för att samla mig. Nervositet då? Nervositet är inte enbart dåligt. Den
är ett mått på anspänningen, och kan man leda den
in i berättandet kommer den att ge energi, skärpa och inspiration.
Dålig nervositet kommer sig ofta av att man chansar och inte är
herre över situationen. Se till att vara väl förberedd
på din berättelse och inte skjuta det arbetet till minuterna
före. Testa din berättelse många gånger privat innan
du kastar dig ut inför publik. Nervositet kommer sig ofta också av att man ser publiken som sina
motståndare i stället för sina medspelare. Man ställer
sig ju utanför gruppen när man tar plats och står i fokus.
Man blir ensam, och man har tagit en ledarroll. Försök att överbrygga
den utsattheten genom att småprata med åhörarna, kanske
hälsa på dem innan, pyssla om dem. Skapa en gemenskap i de
gemensamma villkor ni har (Det är varmt här va? Vad kul att
du kom hit! Oj vilken regnbåge!) Deras högsta önskan är
att få ha trevligt och att det ska gå bra för dig. Samarbeta
i stället för att konkurrera eller känna dig hotad. Betrakta din berättelse som en gåva, som du ska ge lyssnarna.
Hur ger man en bra gåva? Helhjärtat. Man tänker mer på
mottagarens glädje än sin egen prestation. Förbered den
väl (rätt gåva till rätt person), förpacka den
vackert, överraska dem med något de inte visste att de önskade
sig, och njut av - och förläng! - deras spänning när
de packar upp den. Då behöver du inte oroa dig för att
de inte ska lyssna - det är de som kommer att tigga dig att berätta
mera!
Men det är också en underbar känsla att komma in på
"berättar-razzia" som jag ofta gjort på skolor. Då
knackar vi på i klassrum och stövlar helt enkelt in och berättar
en historia för en totalt oförberedd skolklass. Det är
mästarprovet. Man måste erövra dem kvickt och det måste
vara en fullständigt oemotståndlig berättelse. Publiken är en, och de är individer. Det är viktigt att
behandla alla jämlikt, ha lika mycket ögonkontakt med alla flanker
och att samla dem ungefär som en fiskare samlar fisk i ett nät.
Ovana berättare tenderar att glömma bort ena sidan eller de
som sitter allra ytterst. Eller så tittar de enbart på vissa
personer (t ex läraren), liksom de kan helt undvika vissa andra (nån
man är förtjust i). De är också individer med helt olika gensvar och ansiktsuttryck.
Somliga ser gråtfärdiga ut medan andra sitter och ler. Somliga
skrattar högt och nickar åt varandra medan andra sitter med
rynkad panna och stirrar. Det behöver inte betyda att de vantrivs.
Folk ser olika ut i sitt lyssnande. Det är lätt hänt att man blir oroad av någon som
verkar ointresserad eller kritisk och att man hakar upp sig på just
den personen. Om vederbörande inte stör de andra så försök
i stället att hämta näring och gensvar från de andra.
Är det någon som uppenbart drar sig undan så försök
att fånga in vederbörande med din blick eller till och med
några ord riktade direkt till dem. Om någon avsiktligt försöker störa eller ta makten
från dig t ex genom att utmana till utdragen dialog, så släpp
aldrig makten och initiativet ifrån dig. Det ska naturligtvis göras
med finess och utan konfrontationer. Allt du gör och alla dina reaktioner
ska tjäna det fortsatta berättandet. Se allt som händer
som ett element eller rekvisita till berättelsen. (Någon trillar
av stolen.) "Ja, precis lika rädd blev Robin Hood när han
fick se sheriffen." (En vaktmästare kommer in med en stege för
att byta taklampor.) "Ursäkta men du kan inte komma med en stege
här, vi är mitt på fängelsegården och omgivna
av beväpnade vakter! Fem minuter? Bra!" (Någon räcker
hela tiden upp handen för att fråga saker.) "Kan du vänta
en liten stund, för jag ska bara först berätta hur..."
(Någon sitter och säger hela tiden högt vad han tror ska
komma att hända.) "Ja, just precis! Skarpt tänkt! Men det
var så här det gick till!" eller "Ja, det var precis
vad byns alla dumskallar sa men så var det ju inte alls, för..."
Situationen Riktlinjerna i hela berättarsituationen är att berättaren
ska göra sig till Kung i sitt rike (drottning går också
bra). Jag menar då en snäll och omtänksam kung som vill
sina medborgares bästa och har deras välfärd i sikte. En
kung som försvarar riket (berättarrummet) mot yttre fiender
(störningar) och som utstrålar förtroende och kapacitet
så att alla känner sig trygga. Lyssnarna vill inte se sin kung
tappa fattningen, göra bort sig, få ett vredesutbrott eller
falla i hjälplös gråt. För att kunna tillägna sig denna goda makt bör man i förväg
ta reda på så mycket man kan om de praktiska omständigheterna
kring berättandet. Det allra första gäller ställningstagandet
till arrangemanget. Är det över huvud taget en situation som
lämpar sig för berättande? Är det personalfest två
timmar efter middan och groggen? Tacka nej. Är det på puben
med VM-final på storbildsteven i hörnet? Tacka nej. Är
det på klassträffen 30 år efter studenten? Då alla
bara vill prata med varandra? Tacka nej. Har du accepterat förutsättningarna, så kom till berättarstället
i god tid. Se till att du träffat avtal med vaktmästare eller
någon som vet var ljusknappar och stolar finns. Propsa på
hjälp med att flytta om eller rikta ljus eller dra för gardiner
eller vad som nu kan behövas. Tänk på att det ska bli
ditt rike och att du är kung. Gå sedan inte och rabbla din berättelse in i sista minuten
före, utan ta en stunds avspänning då du tänker på
annat, strax före berättandet. När du sedan ser dina lyssnare,
möt dem med förväntan. Tänk på vilken härlig
stund ni ska ha tillsammans. Låt dem se att du vet vilken fin gåva
du har förberett åt dem. Och glöm för all del inte att påminna dem att de ska
sätta på sina mobiler igen när de går där ifrån. |
|