Att umgås med journalister |
"Jag sammanfattar här kort några av mina erfarenheter. Journalister kan du ju träffa i många olika
sammanhang och förutsättningarna kan variera. Men här tänker
jag mig mötet med en journalist, kanske en resejournalist, som ska
göra ett reportage om din verksamhet. I ett sånt sammanhang
har du stor glädje av dina färdigheter i storytelling. Här
utgår jag från en situation där du själv blir kontaktad
av journalisten. Om du blir kontaktad av journalisten per telefon och
han vill göra ett besök hos dig för 1. Utgå
från att journalisten är din vän och att allt han
behöver är bra stoff till sin story. 2. Fråga på
ett lättsamt, vänskapligt sätt: 3. Fråga efter syftet med intervjun (Ja, du har rätt att få veta!) Är du en av många som ska intervjuas? Ingår du i en serie? Eller är tanken att det bli ett reportage om enbart dig och din anläggning? När ska artikeln publiceras? 4. Bestäm tid och dag. Hur lång tid ska intervjun ta? Bestäm i förväg hur mycket tid du kan avsätta. Ju mindre stressad du är, desto bättre. Så om du kan, styr dagen och tiden så att den passar dig bäst. 5. Kommer journalisten ensam? Har han fotograf med eller plåtar han själv? Eller kommer fotografen ensam en annan dag? 6. Be om telefonnummer där du kan nå journalisten, så att du kan meddela om något oförutsett inträffar. Intervjudagen Som sagt, avsätt tid. Under intervjun Berätta nu om dig och din anläggning. Hur
det startade, vilka planer du har etc. etc. Bra är om du tänkt ut huvudbudskapen i din berättelse, i din story. Tänk på hur du själv skulle vilja se rubriken för reportaget och styr det du säger ditåt. Men var hela tiden lyhörd, du kan inte själv bestämma innehållet eller vinkeln på reportaget. Efter intervjun Se till att du har korta fakta, en kort berättelse om dig och ditt företag nedskrivet. Lämna över det. Då slipper du riskera att t ex årtal och stavningar blir felaktiga. Se också till att du har bra, friköpta proffsbilder
på din anläggning. Högupplösta jpg-bilder i 300 dpi.
Inte för många, kanske 5-10 stycken. Lägg bilderna på
en CD och ge till journalisten. Innan ni skiljs åt och det är läge för det, var lite generös. Säljer du t ex småsaker är det inte förbjudet att skicka med en karamellpåse eller något annan liten (relevant) sak. Ser du att han är intresserad av dina dyrare varor, erbjud lite rabatt om han vill köpa något. Lite försiktig generositet är bara trevligt, men inga extravaganser. Men tycker du att han börjar köra med dig, kräva att få saker billigt eller gratis, gå absolut inte med på det. Det är sällsynt att något sådant inträffar, men det händer. Innan ni skiljs åt, be att få ett visitkort
om du inte redan har alla adressuppgifter. Kom överens om vilka upplysningar
du eventuellt ska komplettera med per telefon eller mail. Håll detta
löfte. Och, om du är tveksam över vad du själv sagt
och rädd för att kanske bli misstolkad: Är citaten helt missvisande och felaktiga har du rätt att få dem korrigerade. Men försök vara generös, ibland kan journalisten ha lagt riktigt bra saker i din mun, även om du inte uttryckt exakt så som han skriver. Du kan också rätta faktauppgifter, stavning, årtal etc. Men ge dig inte in på övrig text eller ha åsikter om journalistens språk eller vinklingen av reportaget. Seriösa journalister tycker bara att det är skönt att artikeln blir faktakollad, men alla blir irriterade om du klagar på språket. Be journalisten skicka minst ett exemplar av tidningen när reportaget är publicerat. Det bör han kunna göra. Kom ihåg att ibland kan det dröja väldigt länge innan reportaget publiceras, ibland ett år eller mer. Dröjer det väldigt länge och du inte hör av honom, maila eller ring och fråga vad som hänt. Efter publiceringen När du fått artikeln, hör gärna
av dig om du är nöjd eller någorlunda nöjd, Journalister
är faktiskt inte så vana att få respons och blir väldigt
glada för en klapp på axeln. Spar visitkortet. Fortare än du tror kan det vara läge för att kontakta just den här journalisten igen. LYCKA TILL! Lena Birgersson |