Berättarrazzia för Skapande Skola

 

Det är snart 20 år sedan begreppet och metoden BERÄTTARRAZZIA skapades av dåvarande Berättarakademien (BRAK) då Christina Claesson, Anders Granström och Svend-Erik Engh gjorde ett berättarnedslag på en skola i Lund. Christina Claesson har fortsatt utveckla konceptet genom att tillfoga en workshop för eleverna, så att uppevelsen även kombineras med pedagogik. Hon arbetar numera i gruppen VERBALISTA som i dagarna presenterar sin webbsida.

Grunden till Berättarrazzians uppkomst var funderingar kring hur vi skulle kunna ha skolberättande och samtidigt undvika den vanliga samlingssalen och pretentionerna kring en estrad? Föreställningstänket? Vi beslöt att vandra runt, från klassrum till klassrum, knacka på och göra en snabbvisit. En berättelse av varje berättare, men många berättare i varje klass. På så vis skulle vi kunna visa bredden och variationen, i stilar och genrer, och vi skulle ge barnen en upplevelse av en bred och mångfasetterad berättartradition. BERÄTTARRAZZIAN var född.

Vi hade många diskussioner kring tillvägagångssättet. Vilken ordning skulle vita klassrummen i? Berättelserna är ju olika långa, så något regelrätt tidsschema gick inte att lägga. Hur skulle vi undvika att krocka och stövla in mitt i någon av kollegornas berättande? Första dagen provade vi ett system med att hänga ett färgglatt snöre på handtaget på utsidan av klassrumsdörren för attmarkera ”uppgatet”. Helt onödigt, visade det sigsnart. Man kunde tydligt höra genom dörren ifall en berättare var i farten.

Och hur skulle man få alla lärarna med på noterna, så besöket inte upplevdes som ett intrång i  undervisningen? Vi startade razzian med en workshop för lärarna, dagen innan, där vi också gjorde upp kartor och planerade tiderna. Det betonades den gången att det var viktigt att berättarna fick schwarzwaldtårta på förmiddagsrasten. Det var Anders som propsade på det, och till vår häpnad var det många av skolorna som tog det ad notam.

Några år därefter tillkom Skapande skola, som finansierar konstnärers medverkan i grundskolan. Det skulle finnas en pedagogiskt del med i skolbesöket. Christina (som inte jobbade med BRAK längre) kom på att tillfoga en workshp för eleverna, och sedan dess har Berättarrazzia fortatt att utvecklas, inte bara som knstnärlig form utan även som pedagogik inm berättandets retorik.

Nu har VERBALISTA en hemsida där du kan läsa mer om allt detta. Besök den gärna!

 

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.